in ,

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse Berline en Break

Mercedes-Benz C-klasse 2018

De C-Klasse van de huidige generatie was tijdens zijn vierde verkoopjaar het model dat grote verkoopvolumes opleverde voor Mercedes-Benz. Meer dan 415.000 exemplaren werden in 2017 wereldwijd verkocht. 

De C-Klasse wordt in vier fabrieken op vier continenten geproduceerd. Naast de hoofdfabriek in Bremen (Duitsland) zijn er ook fabrieken in East London (Zuid-Afrika), Tuscaloosa (USA) en Peking (China).

Daar vindt ook de verlengde versie van de C-Klasse Berline zijn thuisbasis. Hij wordt namelijk uitsluitend in China geproduceerd en verkocht. China was in 2017 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse.

(foto’s onderaan het artikel)

Exterieur: koplampen met een nieuw design

Optisch ligt de nadruk op de voorpartij en het design van de koplampen en achterlichten.

Bij het nieuwe model krijgt de AMG Line standaard het diamantrooster. Bovendien werden ook de voorbumpers voor alle versies vernieuwd.

Zowel de berline als de break krijgen bij de achterbumper een vernieuwd benedendeel. De geometrie, de sierlijsten en de uitlaatpijp hangen af van de uitrusting en motorisatie.

Standaard is de C-Klasse voorzien van koplampen met halogeenverlichting en geïntegreerde led-dagrijverlichting. De High Performance led-koplampen met bijzonder strak design zijn optioneel.

Ook de koetswerkkleuren werden uitgebreid: nieuw bij de berline en de break zijn de metallic lakken mojavezilver en smaragdgroen.

Interieur: het zit ‘m in de details

De middenconsole vormt een stijlvol, elegant sierstuk. Deze console is ook verkrijgbaar in openporig, bruin walnoothout of openporig, grijs eikenhout. Het 3D-gevormde fineer van echt hout in de middenconsole zorgt voor moderniteit en vakmanschap. Nieuwe interieurkleuren zijn magmagrijs/zwart en zadelbruin voor het AMG Line-interieur.

De KEYLESS-GO startfunctie is standaard. De start-stopschakelaar werd hertekend en heeft nu een turbinelook. Ook de autosleutel werd in een nieuw jasje gestoken. Klanten hebben keuze uit drie varianten: zwart met sierrand in hoogglanzend chroom, wit met sierrand in chroom of wit met sierrand in een matte chroomkleur.

Nieuw is het pakket met multicontourzetels. Door een elektrisch aangedreven, pneumatische pomp kunnen de zijkussens en lendensteun individueel aangepast worden. Luchtkamers die pulserend of golvend opgeblazen en opnieuw afgelaten worden, zorgen voor een massage-effect ter hoogte van de lenden. De pneumatische functies van de stoel worden via het multimediasysteem bediend.

Combi-dashboard: het basismodel bevat een klassiek combi-dashboard met twee meters. Tussen de meters bevindt zich een groot kleurenscherm van 5,5 inch (resolutie: 383 x 600 pixels).

Centraal display: het multimediascherm in de middenconsole is eveneens in twee formaten verkrijgbaar. In combinatie met het Audio 20-pakket meet het scherm 7 inch en heeft het een resolutie van 960 x 540 pixels. De weergavestijl is hier opnieuw “klassiek”.

De C-Klasse heeft een stuur met Touch Control-bediening. Zoals bij een smartphone reageert de bediening op swipe-bewegingen. Daardoor kunnen de functies van het combi-dashboard en het volledige infotainmentsysteem bediend worden zonder dat de bestuurder het stuur moet loslaten. Nieuw is ook de bediening van DISTRONIC en cruisecontrol via bedieningselementen aan het stuur.

Intelligent Drive: Actieve veiligheid met de modernste technologie

De nieuwe C-Klasse beschikt over de meest actuele rijassistentiesystemen met coöperatieve ondersteuning van de bestuurder. Daardoor presteert hij beter op gebied van actieve veiligheid dan zijn voorganger.

De C-Klasse kan in bepaalde situaties ook gedeeltelijk geautomatiseerd rijden. Daarvoor houdt het voertuig zijn omgeving nauwlettend in de gaten: door verbeterde camera- en radarsystemen kan hij tot 500 m vooruitkijken. De omgevingsherkenning gebeurt via een radar tot 250 m vooruit, 40 m zijwaarts en 80 m achteruit.

Ook via een camera kan het voertuig tot 500 m vooruitkijken, waarvan 90 m in 3D.

Verder gebruikt de C-Klasse kaart- en navigatiegegevens als informatie voor rijassistentiesystemen. Zo kan bijvoorbeeld de actieve afstandsregeling distronic als onderdeel van het rijassistentiepakket de bestuurder in verschillende situaties ondersteunen op basis van kaartgegevens en de snelheid op voorhand aanpassen bij het naderen van bijvoorbeeld bochten, kruispunten of rotondes.

Verder is er onder andere als nieuwe functie bij de actieve stuurassistent een intuïtief te begrijpen actieve rijstrookassistent en actieve noodstopassistent.

Standaard aan boord van de nieuwe C-Klasse is een vernieuwde actieve remassistent. Afhankelijk van de situatie kan dit systeem helpen om aanrijdingen met langzaam vooruitrijdende, remmende of stilstaande voertuigen, en zelfs ook met overstekende voetgangers en fietsers te beperken of volledig te vermijden.

Multibeam led-koplampen: optimaal zicht in alle omstandigheden

Nieuw in de C-Klasse zijn de optioneel verkrijgbare Multibeam led-koplampen. Iedere koplamp bevat 84 individueel aanstuurbare leds. Daardoor kan de rijverlichting erg snel, nauwkeurig en elektronisch aangepast worden aan de actuele verkeerssituatie.

In vergelijking met het tot nu toe verkrijgbare Led Intelligent Light System werd de lichtverdeling bij kruisingen, rotondes, stadsverkeer en slecht weer als nieuwigheid toegevoegd.

In de grootlichtmodus zorgt de adaptieve grootlichtassistent PLUS voor een permanente, brede verlichting van de rijbaan zonder tegenliggers te verblinden. Indien het systeem geen andere verkeersdeelnemers detecteert, de weg rechtdoor loopt en de snelheid van het voertuig meer dan 40 km/u bedraagt, schakelt het ULTRA RANGE grootlicht zichzelf automatisch in.

Daarbij wordt de wettelijk maximaal toegelaten lichtsterkte gegenereerd. De lichtsterkte van het grootlicht daalt pas op een afstand van meer dan 650 meter onder de referentiewaarde van 1 lux.

Bij voor- of tegenliggers worden de leds van de grootlichten gedeeltelijk uitgeschakeld en genereren ze elk nog een U-vormige lichtuitsparing. De andere delen van de rijbaan blijven verlicht via het grootlicht (gedeeltelijk grootlicht).

De ENERGIZING comfortregeling: meer wellness

De optionele ENERGIZING comfortregeling bundelt verschillende comfortsystemen in het voertuig.

Ze maak doelgericht gebruik van de airconditioning (inclusief geurverspreiding), de stoelfuncties (verwarming, ventilatie, massage) en licht- en muziekthema’s.

De multimediasystemen: informatie en muziek op maat

Standaard heeft de C-Klasse het multimediasysteem Audio 20. Dit bevat twee USB-aansluitingen, een SD-kaartlezer, Bluetooth en Media Interface.

Bij de nieuwe generatie is ook COMAND Online als optie verkrijgbaar: een snelle 3D-navigatie met topografische kaartweergave, uiterst realistische 3D-gebouwen en 3D-kaartrotaties.

Met Concierge Service (verkrijgbaar via een abonnement) kunnen Mercedes me connect-gebruikers genieten van verschillende individuele services: reserveren in een restaurant, toeristische tips, meldingen en reserveringen voor cultuur- of sportevenementen en het rechtsreeks zenden van navigatiebestemmingen naar het voertuig.

Mobiele apparaten met Qi-technologie kunnen makkelijk via een draadloos systeem opgeladen worden tijdens de rit. Het laadoppervlak in het opbergvak vooraan in de middenconsole werd zo ontworpen dat het ook geschikt is voor ook grotere smartphones.

Nieuw bij de opties is een extra geluidssysteem. Met negen luidsprekers en een vermogen van 225 watt (2x frontbass van 50 W, de andere vijf kanalen hebben telkens 25 W) positioneert dit systeem zich tussen het standaard geluidssysteem en het Burmester® surroundsysteem.

Foto’s Mercedes-Benz C-klasse 2018

Mercedes-Benz C-klasse 2018 Mercedes-Benz C-klasse 2018 Mercedes-Benz C-klasse 2018 Mercedes-Benz C-klasse 2018

Wat denk jij ervan?

2 points
Upvote Downvote

Total votes: 2

Upvotes: 2

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Reageer!