in

Kia presenteert nieuwe Ceed GT

De originele Kia cee’d GT en pro_cee’d GT die in 2013 op de markt kwamen, waren de eerste performance hatchbacks van het Koreaanse automerk ooit.

De gloednieuwe versie gaat op hetzelfde élan verder met krachtige 1,6-liter turbomotor en uitgebreide reeks technologieën voor comfort, veiligheid en gebruiksgemak.

De performance hatchback van Kia voor het eerst leverbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling, die optioneel wordt aangeboden. De handbediende zesversnellingsbak is standaard.

De Ceed GT wordt uitsluitend in Europa aangeboden vanaf het eerste kwartaal 2019 en standaard geleverd inclusief de unieke 7 jaar/150.000 km garantie.

Exterieurdesign

De nieuwe Ceed GT onderscheidt zich met een sportief exterieurdesign; een smaakvolle combinatie van strakke plooien en gewelfd plaatstaal. Mede hierdoor komt de Ceed GT atletischer voor de dag dan de reguliere Ceed-modellen.

Het front wordt gekenmerkt door de nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten en glanzend zwarte afwerking.

Van opzij valt direct de verchroomde raamlijst op, evenals de geprononceerde dorpels die afgewerkt zijn in zwart en rood. De standaard gemonteerde 18-inch lichtmetalen wielen hebben een opvallende rode naafkap die fraai matcht met de rode remklauwen.

De Ceed GT wordt leverbaar met keuze uit acht exterieurkleuren die in alle gevallen perfect matchen met de 18-inch wielen die exclusief aan de GT-uitvoering zijn voorbehouden.

Interieur

Ook in het interieur zijn allerlei wijzigingen aangebracht om het sportieve karakter van de Ceed GT te versterken.

Zo vervangt de zwarte hemelbekleding de standaard grijze bekleding. Het stuurwiel is vervangen door een sportstuur met afgeplatte onderzijde en GT-logo. Verder is de Ceed GT voorzien van aluminium pedalen en lichtmetalen schakelpeddels aan het stuurwiel bij de versie met automatische transmissie.

Voorin worden inzittenden getrakteerd op de nieuwste sportstoelen van Kia. Deze zetels zijn exclusief voor de Ceed GT ontworpen en bieden meer steun aan de zijkant en aan de dijbenen dan bij de originele cee’d GT. De sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van zwart leder en suède en afgewerkt met rood stikwerk en een geborduurd rood GT-logo in de rugleuning.

Motoren

De eerste cee’d GT en pro_cee’d GT werden in 2013 gepresenteerd met een geheel nieuw ontwikkelde 1.6-liter T-GDi benzinemotor (turbomotor met directe brandstofinspuiting). Dankzij het beperkte slagvolume, de turbotechnologie en het responsieve karakter ongeacht het toerental paste deze motor perfect bij het karakter van de GT-modellen. De nieuwe Ceed GT zet die traditie voort met een doorontwikkelde variant van de beproefde 1.6 T-GDi.

De krachtbron produceert 150 kW (204 pk) bij 6.000 toeren per minuut en levert over een breed toerengebied moeiteloze acceleratie en trekkracht. Het motorkoppel bedraagt 265 Nm tussen de 1.500 en 4.500 toeren per minuut. Het resultaat is een motor die onder alle omstandigheden maximale performance levert.

De Ceed GT is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Europese klanten vroegen echter ook om een variant met automaat. Kia komt nu aan die wens tegemoet met de introductie van een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT7). De in eigen huis ontwikkelde transmissie wisselt razendsnel van verzet en vergroot de aantrekkingskracht van de Ceed GT. Schakelen kan met de pook of met de lichtmetalen schakelflippers aan het stuurwiel. Kia maakt de officiële cijfers over acceleratie en topsnelheid bekend nadat het homologatieproces is voltooid.

Bij modellen met de 7-traps automaat met dubbele koppeling stelt het Drive Mode Select-systeem de bestuurder in staat om zijn rijervaring te personaliseren. Er is keuze uit de modi ‘Normal’ en ‘Sport’. Beide modi hebben invloed op het stuurgedrag en de motorkarakteristiek van de auto. In ‘Normal’ realiseert het systeem een zo laag mogelijk brandstofverbruik en geniet de bestuurder van een neutraal stuurgedrag. In ‘Sport’ heeft de Ceed GT een fellere gasrespons voor een snellere acceleratie vanuit stilstand en tijdens het rijden, alsmede een zwaardere en directere besturing voor een sportievere rijervaring. Ook worden in de Sport-modus de versnellingen langer vastgehouden tijdens stevig accelereren, waardoor de bestuurder maximaal kan genieten van het piekvermogen bij 6.000 toeren per minuut.

Elektronisch gestuurd motorgeluid

De motor is gekoppeld aan een elektronische sound generator die het karaktervolle motorgeluid van de GT in het interieur benadrukt. Een sportief uitlaatgeluid is bereikt door toepassing van kleppen in de uitlaat. De bestuurder krijgt tijdens snelle acceleraties een echt snelheidsgevoel. Bij normaal gebruik is de auto daarentegen aangenaam stil.

Wat denk jij ervan?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Reageer!