in

Kia Ceed (en niet langer cee’d) wordt gebouwd in Europa

Zeg niet cee’d tegen de Ceed

Kia heeft de nieuwe Ceed onthuld in de aanloop naar zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Genève 2018. De nieuwe Ceed, die intussen aan zijn derde generatie toe is, wordt volledig ontwikkeld, ontworpen en gebouwd in Europa.

In een notedop:

  • Gewijzigde naam: cee’d wordt Ceed
  • Geproduceerd in Slowakije
  • 7 jaar of 150.000 kilometer garantie op elk model
  • Eerste Kia met ‘Lane Following Assist’-technologie
  • Efficiënte nieuwe 1.6 ‘U3’-diesel
  • Productie begint in mei, verkoop tegen het einde van Q2 2018

c’eed wordt Ceed

Sinds de eerste generatie van de Kia cee’d in december 2006 in productie werd genomen in de nieuwe Slowaakse Kia-fabriek, werden al meer dan 1,28 miljoen exemplaren gebouwd. De nieuwe naam – cee’d wordt Ceed – bevestigt zijn reputatie als een auto met een Europees design voor de Europese maatschappij (Community of Europe, with European Design).

Sinds de tweede generatie in 2012 in productie werd genomen, rolden er meer dan 640.000 exemplaren van de band. En nu hij zijn derde generatie ingaat, verwacht Kia dat de nieuwe Ceed een nog groter deel van de Europese verkoop voor zijn rekening zal nemen.

Nieuwe Ceed wordt gemaakt in Europa

Net als zijn voorgangers werd het nieuwe model in Frankfurt ontworpen en ontwikkeld door Kia’s Europese teams voor Design, Productontwikkeling en Onderzoek & Ontwikkeling.

Hij zal van de band rollen in de Kia-fabriek van Žilina (Slowakije), waar ook de Kia Sportage en Kia Venga worden gebouwd.

Verkoop start midden 2018

Het nieuwe model zal zijn première beleven op het autosalon van Genève in maart, waar ook een tweede koetswerkversie voor het eerst zal worden voorgesteld. De vijfdeurshatchback gaat in mei in productie.

De Europese verkoop van de nieuwe Ceed begint aan het einde van het tweede kwartaal van 2018.

Een uitgebreide rol in het Europese C-segment

Het C-segment nam in 2017 maar liefst 22 procent van de totale Europese autoverkoop voor zijn rekening en is consequent een van de twee grootste segmenten qua volume.

De vorige Ceed was in 2017 goed voor 16 procent van de totale Europese Kia-verkoop en is net als de Sportage altijd een van de sterkhouders van het merk geweest sinds hij in 2012 werd gelanceerd.

Een nieuw design

Door het sportieve en emotionele designkarakter van de Stinger over te nemen, straalt de nieuwe Ceed meer zelfvertrouwen uit en getuigt hij van een meer emotieve en nauwkeurige afwerking.

Hij is langer en breder dan de auto die hij vervangt en kreeg een langere achteroverhang. Dat nieuwe ‘cab-rearward’-silhouet ademt een meer uitgerijpt dynamisme. Rechte lijnen vervangen de afgeronde hoeken van zijn voorganger en laten de neus van de auto evolueren, dankzij een breder tijgerneusvormig radiatorrooster en lagere luchtinlaat.

Verder wordt zijn gezicht gevormd door nauwkeurige lineaire figuren. Het nieuwe model krijgt ook standaard led-dagrijlichten in de vorm van ijsblokjes, die verwijzen naar de eerdere GT- en GT Line-modellen.

In profiel oogt de motorkap langer door de rechte lijnen en krijgt de auto een verticalere look. De rijpere en krachtigere look is ook te danken aan zijn schouderlijn, die voortaan horizontaler loopt.

Uiteraard beschikt het nieuwe model ook over de brede C-stijl, die de voorbije jaren is uitgegroeid tot een typisch designkenmerk van Kia en die zijn ‘cab-rearward’-profiel nog benadrukt. Daardoor krijgt de bovenste ruitlijn een gestroomlijnde ‘halve-maanvorm’.

Achteraan maken de nieuwe led-dagrijlichten de Ceed beter zichtbaar – en herkenbaar – op de weg. In combinatie met de rechte lijnen van het koetswerk en de subtiele achterklepspoiler oogt de Ceed globaal gesproken stabieler.

Van bij zijn lancering zal de nieuwe vijfdeurs hatchback verkrijgbaar zijn in twaalf lakkleuren. Kopers krijgen bovendien de keuze uit diverse 15” stalen velgen, 16” stalen of lichtmetalen velgen van aluminium en 17” tweekleurige lichtmetalen velgen van aluminium met gefacetteerde afwerking.

Licht gewijzigd interieur

In het interieur getuigt de Ceed van een ergonomischere indeling en kwalitatievere materiaalkeuze. De interieurlay-out van de meest recente Kia-modellen, wijzigt lichtjes in de nieuwe Ceed, met een horizontaal dashboard voor een meer gebeitelde, naadloze en verfijnde look. Dat design creëert ook meer ruimte en openheid voor de voorpassagier, met meer plaats in de voetruimte en een beter zicht op de weg als resultaat.

Het dashboard is opgesplitst in een hoger gedeelte voor het ‘zwevende’ aanraakscherm van het infotainmentsysteem en een lager gedeelte voor de bedieningstoetsen van het audiosysteem en de klimaatregeling. De bestuurdergerichte middenconsole werd lichtjes naar de bestuurder gekanteld voor meer gebruiksgemak onderweg.

Het interieur is afgewerkt met meer verfijnde, zacht aanvoelende materialen, die de geraffineerde en hoogwaardige sfeer in het interieur op subtiele wijze versterken. De oppervlakken zijn getooid met een afwerking in metaal of gesatineerd chroom en kopers krijgen de keuze uit diverse bekledingen in stof, synthetisch leder of echt leder.

Een lederen stuurwiel en versnellingspookknop zijn als optie verkrijgbaar.

Afmetingen

De nieuwe Ceed, die op het nieuwe ‘K2’-platform van het merk staat, werd 20 mm breder (1.800 mm) en 23 mm lager (1.447 mm) dan het vorige model.

Zijn wielbasis bleef ongewijzigd (2.650 mm) terwijl de voorste en achterste overhang respectievelijk 20 mm korter (880 mm) en 20 mm langer (780 mm) werden. Het nieuwe platform draagt bij tot de efficiëntere lay-out van de nieuwe Ceed.

Ook beschikt het nieuwe model over een koffervolume van 395 liter en biedt het meer schouderruimte voor de achterpassagiers, meer hoofdruimte voorin en een lagere rijhouding.

Ontwikkeld voor de Europese wegen

De nieuwe Ceed werd exclusief ontwikkeld met het oog op Europese wegen en Europese klanten. Het rijgedrag en de wegligging van het nieuwe model werden afgesteld om de Ceed in een hogere klasse te laten spelen qua dynamisme en rijplezier.

De nieuwe, volledig onafhankelijke ophanging geeft bestuurders een wendbaarder karakter en directere responsen in combinatie met een herwerkte veer- en schokdemperafstelling en een sneller reagerend stuur. De rijeigenschappen werden geperfectioneerd op een brede waaier aan Europese wegen en blijven steeds comfortabel. Toch verzekeren ze een strakkere koetswerkcontrole in de bochten en meer stabiliteit bij hogere snelheden.

Motorisatie

Het nieuwe Ceed-gamma zal worden aangedreven door een brede waaier aan motoren, ontwikkeld om aan diverse kopersbehoeften te voldoen.

Het benzinegamma omvat een opgewaardeerde versie van Kia’s populaire 1.0 T-GDi-motor (turbobenzinemotor met directe injectie) met 120 pk, alsook een nieuwe 1.4 T-GDi-motor. Die laatste maakt deel uit van de nieuwe ‘Kappa’-familie en vervangt de oude 1.6 GDi-motor. Met 140 pk levert hij 4 procent meer vermogen ondanks zijn kleinere cilinderinhoud.

Dankzij de turbo geeft deze motor zijn koppel over een breder toerentalgebied vrij, waardoor hij in uiteenlopende rijomstandigheden heel wat alerter aanvoelt en tegelijk minder schadelijke stoffen uitstoot dan de oude 1.6. Een 1.4 MPi (meerpuntsinjectie) met 100 pk wordt eveneens leverbaar.

Daarnaast is de nieuwe Ceed ook verkrijgbaar met de volledig nieuwe ‘U3′-dieselmotor van Kia. De nieuwe 1.6 ‘U3’ CRDi-dieselmotor (common-rail met directe injectie) werd ontwikkeld om beter te doen dan de strenge beperkingen opgelegd door de nieuwe Euro 6d TEMP-normen en gebruikt een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) om de emissies actief terug te dringen.

De nieuwe motor genereert dan ook minder koolstofdioxide, roetdeeltjes en NOx dan de eerdere dieselmotoren van Kia. De nieuwe 1.6-dieselmotor wordt verkrijgbaar in twee vermogensversies (115 en 136 pk) en produceert 280 Nm koppel. Kia verwacht dat de koolstofdioxide-uitstoot van de Ceed dankzij deze nieuwe motor zal dalen tot minder dan 110 g/km over de nieuwe WLTP-cyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) bij omzetting naar NEDC-cijfers (New European Driving Cycle).

Elke motor zal worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en de 1.4 T-GDI- en 1.6 CRDi-motoren worden ook verkrijgbaar met de gerobotiseerde zeventrapstransmissie met dubbele koppeling.

Technologische innovaties

Innovatie staat centraal in de nieuwe Kia Ceed, die zich bij de start van de verkoop zal opwerpen als de meest hoogtechnologische auto in zijn segment.

Het interieur omvat een brede waaier aan nieuwe technologieën om het comfort en gebruiksgemak voor de inzittenden te verhogen.

Het ‘zwevende’ infotainmentsysteem is verkrijgbaar als een audiosysteem met 5,0” of 7,0”-aanraakscherm of een navigatiesysteem met 8,0”-aanraakscherm. Ook kunnen kopers opteren voor het krachtige ‘Premium Sound System’ van JBL met de restauratietechnologie ‘Clari-Fi’. Standaardtechnologieën zijn onder meer de volledige Bluetooth-integratie van smartphones, de automatische koplampen en het sleutelvrije instapsysteem (keyless entry).

Met het ‘Drive Mode Select’-systeem kunnen bestuurders hun rijervaring op hun wensen afstemmen met de standen ‘Normal’ en ‘Sport’. Ook kunnen ze met ‘Drive Mode Select’ de stuurinspanning aanpassen en de motoreigenschappen subtiel wijzigen.

De modus ‘Normal’ dringt het brandstofverbruik terug en biedt een meer ontspannen stuurinput.

De ‘Sport’-stand optimaliseert van zijn kant de gasrespons, de acceleratiesnelheid – vanuit stilstand en bij hoge snelheden – en past de stuurinrichting aan om extra gewicht toe te voegen en sneller te reageren op bestuurdersinput.

De optionele verwarmbare voorruit, met nagenoeg onzichtbare verwarmingsdraden, maakt de nieuwe Ceed gebruiksvriendelijker in de koudere maanden van het jaar.

Deze technologie, die voor het eerst wordt aangeboden door Kia, laat rijm, ijs en damp met een druk op de knop verdwijnen. Een draadloze smartphone-lader en verwarmde en geventileerde voor- en achterzetels zijn eveneens verkrijgbaar.

Aan de buitenkant is de nieuwe Ceed standaard uitgerust met nieuw ontworpen led-dagrijlichten (DRL) in de vorm van ijsblokjes. Deze dagrijlichten, die in het verleden waren voorbehouden aan de GT- en GT Line-modellen en deel uitmaakten van de voorbumper, zijn nu geïntegreerd in de voorste lichtblokken van elke Kia Ceed. ‘Full led’-koplampen zijn eveneens als optie verkrijgbaar.

Het optionele ECO-pack omvat een actieve luchtflap (Active Air Flap) die zich opent en sluit naargelang de koelvereisten van de motor om zo de stroomlijn te optimaliseren en het verbruik te drukken. Het ECO-pack omvat ook een bodemplaat en aangepaste ophanging, die de luchtstroom onder de auto optimaliseren, alsook Michelin-banden met lage rolweerstand.

Daarnaast telt de auto standaard zeven airbags, verhogen geavanceerde rijhulpsystemen de bescherming van de inzittenden en trachten actieve-veiligheidssystemen het risico op ongevallen te beperken.

Standaard veiligheidstechnologieën zijn onder meer High Beam Assist (automatische grootlichten), Driver Attention Warning (een waakzaamheidswaarschuwing voor de bestuurder), Lane Keeping Assist (een spoorassistent) en een Forward Collision Warning met Forward Collision Avoidance Assist.

Als primeur voor Kia in Europa is de nieuwe Ceed verkrijgbaar met ‘Lane Following Assist’ een autonoom rijsysteem van Niveau 2. Lane Following Assist detecteert voorliggers van de Ceed en identificeert geschikte plaatsen in andere rijstroken om veilig van rijstrook te veranderen in druk verkeer.

Het volgt ook de wegmarkeringen om de Ceed op de snelweg op zijn rijstrook te houden en regelt de acceleraties, remmen en stuurinrichting naargelang de acties van de voorliggers. Het systeem gebruikt externe sensoren om een veilige afstand aan te houden ten opzichte van voorliggers en is actief tussen 0 en 130 km/u.

Optionele aanvullende technologieën zijn onder meer Smart Cruise Control met Stop & Go (de intelligente snelheidsregelaar met fileassistent), Blind Spot Collision Warning (de dodehoekwaarschuwing), Rear Cross-Traffic Warning (de waarschuwing voor dwarsverkeer achter de auto), Smart Parking Assist (de intelligente parkeerhulp) en de voetgangersherkenning met haptische stuurfeedback voor het Forward Collision-Avoidance Assist-systeem.

Elke nieuwe Ceed wordt standaard uitgerust met Kia’s Vehicle Stability Management (VSM), dat de stabiliteit tijdens het remmen en in de bochten verzekert door de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) aan te sturen wanneer er gripverlies wordt gedetecteerd.

bron: Kia Motors Belgium

Wat denk jij ervan?

7 points
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Reageer!